عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با هشدار نسبت به رواج پدیده «کتاب‌سازی» برای ارتقای رتبه‌بندی معلمان گفت: انتشار کتاب‌های بی‌کیفیت و خریدوفروش رزومه، عدالت در نظام رتبه‌بندی را زیر سؤال برده و می‌تواند اعتماد جامعه به این قانون را خدشه‌دار کند.

کتاب‌سازی؛ چالشی جدی برای عدالت در رتبه‌بندی معلمان/ نگاه محتوایی به کتب تالیفی معلمان حاکم شود   

عبدالوحید فیاضی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت در مورد آگاهی کمیسیون آموزش مجلس و وزارت آموزش‌وپرورش از تأثیر مستقیم انتشار کتاب‌های بی‌کیفیت در فرآیند رتبه‌بندی و افزایش حقوق فرهنگیان، گفت: رتبه‌بندی معلمان بر کیفیت امور تحقیقاتی معلمان از جمله تألیف کتب،امتیاز قائل شده است؛ این موضوع باعث شده بازار انتشار کتاب‌های کم‌کیفیت رونق بگیرد. برخی ناشران با دریافت ۳ تا ۲۰ میلیون تومان، در مدت کوتاه برای معلمان کتاب چاپ می‌کنند.

نگرانی از افزایش کتاب‌سازی در نظام رتبه‌بندی معلمان

نماینده نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه برخی ناشران با دریافت مبالغ میلیونی در مدت کوتاه برای معلمان کتاب چاپ می‌کنند، افزود: تألیف کتب که هرکدام در سامانه رتبه‌بندی ۱۰ امتیاز دارند و بر حقوق معلمان اثر می‌گذارند، در بسیاری از موارد نه‌تنها ارزش علمی ندارند، بلکه گاه یک عنوان فقط با اسامی مختلف به چند نفر فروخته می‌شود؛ همین مسئله منجر شده است که پدیده «کتاب‌سازی» اگرچه تازه نیست، اما به‌واسطه نظام رتبه‌بندی معلمان شدت بگیرد و به نوعی اعتبار نشر کشور را نیز زیر سؤال ببرد.

عضو کمیسیون آموزش،تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید چنین وضعیتی اصلاح شود، ادامه داد: ارتقای رتبه‌بندی معلمان براساس آیین‌نامه اصلاح‌شده ارزیابی بر همان مبنا انجام می‌پذیرد. باید دید آیین‌نامه بر چه اساسی تنظیم شده و به این موضوع توجه ویژه‌ای صورت بگیرد.

ضرورت ارزیابی دقیق کیفیت کتب معلمان

فیاضی در مورد معیارسنجی کتب منتشرشده توسط معلمان یادآور شد: کتاب، سند علمی برای کشور محسوب می‌شود و نیازمند سازوکار مشخص و علمی است؛ ارزیابی کیفیت آثار علمی و پژوهشی معلمان در سامانه رتبه‌بندی ثبت می‌شود اما متأسفانه چندان به محتوای آن توجه نشده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه نگارش کتب بدون توجه به محتوا از ضعف‌های تعیین رتبه‌بندی معلمان است، ادامه داد: انتشار کتاب‌های بی‌کیفیت و خریدوفروش رزومه، عدالت در نظام رتبه‌بندی را زیر سؤال می‌برد و این موضوع می‌تواند اعتبار علمی این قانون را خدشه‌دار کند.

ضرورت برخورد با متخلفان در حوزه نشر

فیاضی با تاکید بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است با متخلفان انتشار این کتب برخورد کند، خاطرنشان کرد: کمیسیون آموزش مجلس در این زمینه ورود خواهد کرد و از نهادهای مسئول درخواست داریم با ناشرانی که در مدت زمان کوتاه کتاب جعلی یا تکراری منتشر می‌کنند، برخورد کنند. همچنین بررسی این روند و ارائه گزارش به کمیسیون از اولویت‌های رسیدگی خواهد بود.

فیاضی با اشاره به اینکه باید گزارشی در این خصوص به کمیسیون ارائه شود، خاطرنشان کرد: ادامه روند موجود عامل بی‌اعتمادی جامعه به قانون رتبه‌بندی معلمان خواهد بود و تداوم این مسئله آسیب‌هایی به دنبال خواهد داشت، این مشکل باید با همکاری وزارتخانه‌ها هرچه سریع‌تر رفع شود.

     بیشتر بخوانید:

پایان پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha